KrasznárKönyv az eredeti. Fejlesztő, logopédiai és gyógypedagógiai könyvek az elsőtől.
Fejlesztés nagyszerűen
Főoldal>Drámapedagógia, Pszichológia>Rajz és lélek – Alkotás és terápia

Rajz és lélek – Alkotás és terápia

3200 Ft 3040 Ft

Kívánságlistába
Kívánságlistába

Bepillantás a művészetterápia világába.
A rajzzal sajnálatosan kevéssé élő, rajzot sajnálatosan egyre kevesebbszer használó ember viszonyulásaiból kiinduló művészetterapeutaként fogalmazza meg mondanivalóját. Forrásai döntően saját élmény-világából származnak. Itt vannak azonban a szigorú szakma mellett az élet színes pillanatai is, a velünk született erőforrások, amelyek speciális eszközökkel „hadra” foghatók, és amelyeket az egészségmegőrzés érdekében mozgósítanunk kell. Kísérletet tesz arra is, hogy a gazdag magyar művészetterápiás hagyományt is igénybe vegye, hogy bizonyítsa: a kreatív alkotó munka beilleszthető az egészségügyi, pszichiátriai ellátó rendszerbe éppen úgy, mint a pedagógiai, fejlesztő tevékenységbe. A könyvben egymásra rétegződő kis fejezetek izgalmasan más és más aspektusait nyitják meg az alkotó, kreatív terápiás programoknak. Kitetszik az a szándéka, hogy az archaikus közösségi létezési és alkotási folyamatok segítségével újra lehessen gondolni-teremteni a konstruktív önerőt, a közösség én- és kreativitásformáló „tehetségét” kihasználva az odafordulást, figyelmet, kitartást, hasznosságot és személyességet.
Szerző: Gyimóthy Gábor

 

Leírás

Bepillantás a művészetterápia világába

Gyimóthy Gábor könyvének tanúsága szerint – a művészetterápia sajátos követelményeit megértve, a művészetterápia történetének és elméletének megismerése után – a mélyebb ismerethez vezető módszerek, analitikus eszközök, professzionális terápiás tudásának birtokában látott felismeréseinek megfogalmazásához. Ami különösen érdekes a könyvben – és sejtelmesen átitatja a gondolatok egymásra épített szerkezetét -, az a sajátossága, hogy a képzőművészet-terápia elméleti hátterét, a pszichoanalitikus, másrészt humanisztikus pszichológiai elméleteket folyvást jelenvalónak érezzük benne. A szerző nem mondja ezt így ki, de éppen a humanisztikus elméletek közös sajátossága a terápiás térben, hogy az alkotást antropológiai szinten értelmezi. Mert éppen a pszichoanalitikus, dinamikus pszichológiai és szelfpszichológiai elméletek közös jellemzője, hogy a terápiás térben létrejött műalkotás lényegének a személyiség rejtett, tudattalan, közvetett formákban reprezentált kifejeződését tekintik. Áttetszően érintkezésben van a könyv probléma- és gondolatvilága a korszerű művészetterápiás elméletekkel a hagyományos, tartalomcentrikus szublimációtól az „újabb” formába öntésére összpontosító self-pszichológiai elméletekig. A rajzzal sajnálatosan kevéssé élő, rajzot sajnálatosan egyre kevesebbszer használó ember viszonyulásaiból kiinduló művészetterapeutaként fogalmazza meg mondanivalóját. Forrásai döntően saját élmény-világából származnak. Itt vannak azonban a szigorú szakma mellett az élet színes pillanatai is, a velünk született erőforrások, amelyek speciális eszközökkel „hadra” foghatók, és amelyeket az egészségmegőrzés érdekében mozgósítanunk kell. Kísérletet tesz arra is, hogy a gazdag magyar művészetterápiás hagyományt is igénybe vegye, hogy bizonyítsa: a kreatív alkotó munka beilleszthető az egészségügyi, pszichiátriai ellátó rendszerbe éppen úgy, mint a pedagógiai, fejlesztő tevékenységbe. A könyvben egymásra rétegződő kis fejezetek izgalmasan más és más aspektusait nyitják meg az alkotó, kreatív terápiás programoknak. Kitetszik az a szándéka, hogy az archaikus közösségi létezési és alkotási folyamatok segítségével újra lehessen gondolni-teremteni a konstruktív önerőt, a közösség én- és kreativitásformáló „tehetségét” kihasználva az odafordulást, figyelmet, kitartást, hasznosságot és személyességet. Érezhetően az önmegvalósítás, az önfejlesztés, az optimális stimuláció egyéni lehetőségei és ennek „szakmához, médiumhoz” kötöttsége izgatja munkája során. Módszere a másokra figyelés, a saját élmény, a közösségelfogadás tanulható voltát is érzékelteti, azt a törekvését, hogy mindenben a gyógyuló személy saját hasznossága, alkotásba vetett hite legyen az elsődleges.

 

  1. RÉSZ. AZ ALKOTÓ EMBER

Kifejezésről, alkotásról, kreativitásról, érzelmekről és azok feltételeiről

A képekről

Vizualitás és az agyi plaszticitás

A valóságról – anekdoták az antik képzőművészet világából

A lendületes hullám (esetleírás)

A gyermek világa

A kifejezés

A szimbólumok természetéről

Mire tanít a szürrealizmus és az expresszionizmus?

Szimbólum és lélek az analitikus pszichológiában

Korlátok és szabadság

Motiváció az alkotáshoz

A mindenkiben meglévő kreativitás funkciója

A kreativitás különös útjai

A művészeti alkotóképesség, avagy a kreativitás kreativitása

Festősorsok

Az érzések sokszínűsége

Megszólítható dimenziók a személyiségben

Boldogság-összetevők és vonások, kontrasztok (amik nem feltétlenül ellenpárok)

Az én képei

Az álomképek

Egy múltbéli fagylalt – a múlt képe a jövőért – esetleírás

Néhány gyakori fogalom

  1. RÉSZ. A MŰVÉSZETTERÁPIÁRÓL

A művészetterápia kialakulása és alkalmazása

Rövid történeti áttekintés

A művészetterápia fogalmáról

Kinek ajánlott a művészetterápia?

A művészetterápia területeiről

Kiállítások, műhelyek

Gyakori kérdések

Szöveggyűjtemény és jegyzet a művészetterápia történetéhez és elméleti hátteréhez

  1. RÉSZ. AZ ALKOTÁS A MŰVÉSZETTERÁPIÁBAN

A folyamat leírása

Szemléleti alapvetés a segítő folyamathoz a segítő nézőpontjából

A receptív (befogadó) művészetterápia

A rajz teszi a dolgát

Kiindulópontok a rajzokhoz

Kérdések és szóbeli feldolgozás

Életkorok, élethelyzetek

Képpé váló küzdelem

A kép mögé menni – személyes történetem egy saját festmény megmunkálásáról

  1. RÉSZ. GYAKORLATOK, PÉLDÁK

Megjegyzések a gyakorlatokhoz

Megszólítható személyiségterületek

Önsegítő gyakorlatok

Az én-képei: Kolumbusz útja

Gyakorlat az álmokhoz

Tematikus képek – témaötletek

Komplex alkotó-folyamat (például tizenévesek számára)

Pároknak

Mit rajzoljak? – ötletlista

Egy asszociációs lánc, mint kreatív folyamatot serkentő gyakorlat

TIKéT – Tematikus Imaginatív Képalkotó Technika (Gy. G.)

SZIKéT – Szabad Imaginatív Képalkotó Technika (Gy. G.)

Szimbolikus tér bejárása

Szimbolikus tárgyak és rajzuk

Film, színház, kép mint felület (két példa)

Szöveg és rajz

Empátia-gyakorlat – Rajzolatok, szimbólumok, pillanatképek művészetterápiás helyzetekből

Zárszó – Folytasd a képet!

További információk

Szerző

Ember Gabriella

Érdekelhetnek még…

Kategóriák

Go to Top