>, Egészségtan, élettan, Erkölcsi nevelés, Neveléstörténet, Óvodapedagógia, Pedagógia, Pedagógia módszertan>Professzionális nevelés – Értékközvetítés társas-lelkületi alapon

Professzionális nevelés – Értékközvetítés társas-lelkületi alapon

3570 Ft 3390 Ft

Kívánságlistába
Kívánságlistába

A XXI. század professzionális nevelési reformjának kulcsaként helyezi át Szenczi Árpád a pedagógiai közvetítő művészet Karácsony Sándor által megfogalmazott kritériumait mai diskurzus környezetbe a nevelési folyamat hatékonyságának növelése érdekében. E művelet magja, a négy intelligencia-tartomány (OQ, EQ, TQ, SQ) együttes kezelésének gondolata, mellyel a szintetizáló professzionális nevelés kiutat kínál az anómiás, öncélú, közösségi és metafizikai érdektelenség csapdájából a hagyomány iránt érzékenyítő, és a megújító kreativitás forrásait megnyitó enkulturáció során épülő társas-lelkületi jellem és transzcendentálisan megnyíló személyiség kiteljesedése felé.

Leírás

A XXI. század professzionális nevelési reformjának kulcsaként helyezi át Szenczi Árpád a pedagógiai közvetítő művészet Karácsony Sándor által megfogalmazott kritériumait mai diskurzus környezetbe a nevelési folyamat hatékonyságának növelése érdekében. E művelet magja, a négy intelligencia-tartomány (OQ, EQ, TQ, SQ) együttes kezelésének gondolata, mellyel a szintetizáló professzionális nevelés kiutat kínál az anómiás, öncélú, közösségi és metafizikai érdektelenség csapdájából a hagyomány iránt érzékenyítő, és a megújító kreativitás forrásait megnyitó enkulturáció során épülő társas-lelkületi jellem és transzcendentálisan megnyíló személyiség kiteljesedése felé.

„A Professzionális nevelés – Értékközvetítés társas-lelkületi alapon című könyvem gondolatai arra is irányulnának, hogy meddig tart a pedagógiai interdiszciplináris határ. A pedagógia magyarul neveléstudomány. Ennek értelmében szükséges eldönteni a nevelés hatáskörét, illetékességét, érvényességét. Munkám során igyekszem ezt betartani. Ennek értelmében a nevelés lehetőségét, kötelezettségét, mikéntjét vizsgálom csupán, de úgy gondolom, hogy ez elégséges is. Így nem kívánok az emberi szocializálódás útvesztőibe bonyolódni, hiszen ebben a szociológiának, politológiának van leginkább érvényességi területe. A pszichológia egyre bővülő alrendszereibe sem kívánok belekontárkodni, csupán neveléslélektani fókuszpontokat (herbarti realé, pneuma pedagógiai relációi) érintek. Ugyancsak kerülöm az enkulturáció szakterületeit, mert itt pedig több száz szaktudománynak van a felségterülete. A nevelés ügyének viszont a comeniusi értelemben vett elemi, panszófikus ismeretvilágban és a herbarti értelemben vett elemi emberi, természetes működésben, együttesen – mai nyelven megfogalmazva – elemi, általános műveltségben,

képességekben lenne az illetékességi területe. Természetes viszont, hogy a bevezető gondolatok értelmében a pedagógia sohasem zárkózhat elefántcsont-toronyba. Mindig abból kell kiindulnia, hogy „mi van, mi a helyzet itt és most?”.

Elemző munkám során elsősorban a magyar viszonylatrendszerben gondolkodom, hiszen a mi nemzetünk is a civilizáció 21. századi állapotába lépett. Emiatt nem kerülhetem el a magyar pedagógia 1952-ig tartó (Karácsony Sándor halála) időszakát. Ez a pedagógia Európában, sőt az Amerikai Egyesült Államokban is folytatódott, azonban Magyarországon tiltott volt, de ma már a tűrt kategóriába került…

Munkámban az egyetemi, főiskolai hallgatók számára szeretnék összefoglalni néhány pedagógiai alapkérdést. Hol áll a mai magyar pedagógia, milyen változások történtek az elmúlt évtizedben? Természetesen a gyakorló pedagógusoknak is ajánlom ezt az összegző munkát, hiszen eddigi gyakorlatukkal összevethetik neveléstani megállapításainkat.

Hallgatói segédkönyvünk pedagógiai-filozófiai alapvetése abban rejlik, hogy két irányból közvetíti a mai helyzetet. Egyrészt a magyar gyökereket keresi és nevezi meg a változó nevelésben, másrészt az európai polgári pedagógiai irány eredményeit is bemutatja. A kettősség célja, hogy a mai magyar pedagógia eredményeihez történelmi hagyatékot, folytonosságot és szintézist nyújtson a hallgatók számára.”

További információk

Szerző

Kardos Lídia

Érdekelhetnek még…

Kategóriák