Leírás
Első számtani feladatait végezheti el a gyermek ezzel a matematikai feladatlap-készlettel.
A készlet tartalma:
5 erős, mégis hajlékony műanyagból készült 2 oldalas, képes feladatlap 10 képpel
36 db jármű (6 színben és 6 formában)
1 pedagógiai útmutató
Ez a készlet alkalmas arra, hogy a gyermek az első irányított játékát játszhassa vele. Tíz különböző tevékenység, 5 különböző
játéktéma növekvő nehézségi sorrendben.
Életkor: 3-5 éveseknek
Játékosok száma: 1-2 gyermek dolgozhat egyszerre egy-egy feladatlapon. De csoportokra osztva is játszhatják, felváltva.
Fejlesztési területek: szem-kéz koordináció, finommotorika, osztályozás forma szerint, osztályozás színek szerint, számjegyek, logikai tábla használata, szókincsbővítés, beszédfejlesztés.
Pedagógiai célok: A matematikatanulás első lépéseit gyakorolhatja a gyermek ezekkel a feladatlapokkal, melyeknek jobb felső sarkában egy színes korong jelzi, melyik sorozatba tartozik az adott feladatlap:
Narancssárga = osztályozás formák szerint.
Zöld = osztályozás színek szerint.
Piros = számjegy felismerés: számsor használatán keresztül, a járművek megszámolásával
Kék = megfigyelés
Lila = logika
A feladatok nehézségi szintje szerint következnek a lapok egymás után. Különböző képességű gyermekekkel egész tanévben
használhatjuk őket.
Játékleírás:
1.FELADATLAP: Osztályozás formák szerint
A gyermekek azonosítsák be a járműveket, majd helyezzék el a megfelelő környezetbe a feladatlapon: a repülőket az égre, a vonatokat a sínekre.
2.FELADATLAP: Osztályozás formák szerint
A gyermekek helyezzék el a munkagépeket a megfelelő környezetbe a feladatlapon. A dömpert az út mellé, a markológépet pedig az útmunkák mellé.
3.FELADATLAP: Osztályozás színek szerint
A gyermekek helyezzék el a különböző járműveket a megfelelő parkolóhelyre. Az autók helyét a parkolóhelyek színe jelzi.
4.FELADATLAP: Osztályozás színek szerint
A gyermekek a képen lévő három különböző színű út három színe szerint válogatják ki, és rakják a feladatlapra a megfelelő színű járműveket.
5.FELADATLAP: Számjegy felismerés
A gyermekek parkolják be a járműveket a megfelelő garázsba. A garázs bal sarkában található szám jelzi, hogy hány autót parkolhatnak be a garázsba, az autók színétől függetlenül.
6.FELADATLAP: Számjegy felismerés
A mozdonyokon lévő szám jelzi, a vagonokba rakható járművek számát. A jármű színe és a formája nem számít. A mozdonyokon szereplő szám a lényeges.
7.FELADATLAP: Megfigyelés
A 2×2-es logikai tábla tetején két különböző típusú szürke jármű szerepel. A gyermekek szín és forma szerint rakják be a járműveket. A járművekhez választható két szín a tábla bal oldalán található. A gyermekek a megadottak szerint választják ki a járművek megfelelő helyét.
8.FELADATLAP: Megfigyelés
Ez a 2×3-as logikai tábla még komplexebb. A tábla tetején két különböző típusú szürke jármű szerepel, a bal oldalán pedig három különböző szín. A gyermekek a színek és formák szerint helyezzék fel a táblára a járműveket.
9.FELADATLAP: Logika
Ebbe a 3×3-as logikai táblába, a gyermekek szín és forma szerint rakják be a járműveket. Úgy segíthetünk neki, hogy elmagyarázzuk, hogy egy sorban ugyan az a típusú jármű található és csak a szín változik.
10.FELADATLAP: Logika
Ez a tábla még komplexebb. A gyermekek szín és forma szerint rakják be a járműveket, de most vannak olyan helyek is, ahol nem található jármű, vagy nincs megadva szín, növelve ezzel a nehézségi szintet. A gyermekeknek ki kell találniuk, hogy melyik jármű hiányzik, minden egyes sorozat mintájának megfelelően.
A feladatlapokat úgy fejlesztették ki, hogy elősegítsék a gyermek önállóságának kialakulását.
A járműveket azért is használjuk, mert így a pedagógus könnyebben tudja ellenőrizni a gyermekek munkáját.
A feladattal kapcsolatos tennivalókat könnyű kikövetkeztetni az ábrák alapján.
A készlet használata:
- Irányított tevékenységek
Először hagyjuk, hogy a gyermekek önállóan ismerkedjenek a játékkal, a feladatlapokkal és a járművekkel, saját elképzelésük szerint csoportosítsák őket.
Utána közösen a gyermekkel rakják ki a kiválasztott feladatlapot, majd kérjen meg két gyermeket, hogy együtt végezzék el újra a feladatot. Közben beszéltesse őket, hogy szokják az új szavakat, gyakorolják az értelmes mondatok szerkesztését.
Összpontosítson a feladat megértésére és megfogalmazására az ábrák alapján.
Fokozatosan, az egyéni adottságokhoz alkalmazva végeztesse el az összes feladatlapot.
- Önálló tevékenységek
A tanév menete és a gyermekek képességei alapján használhatjuk a feladatokat:
– a meglévő tudás és készségek ellenőrzésére 1 gyermeknél;
– 2 gyermeknek gyakorlás