Leírás
Az Értékekre nevelés memóriajátékkal játék közben rögzülnek a gyermekek társas kapcsolataiban, mindennapi életében fontos értékek.
A sikeres játékhoz szükséges megfigyelések, asszociációk fejlesztik a logikus gondolkodást, de játék közben fejlődik a
finommotorika és bizonyos kognitív részképességek (figyelem, memória) is.
A játék jellemzői:
– Tudatosítja az együttéléshez szükséges értékeket: toleranciát, empátiát, nagylelkűséget, szolidaritást, igazságosságot, együttműködést.
– Felhívja a figyelmet a kulturális különbségek értékeire, ezek tiszteletére.
– Megtanítja az együttélés alapszabályát: a másik tiszteletét.
– Szókincsbővítés, új fogalmak elsajátítása a következő területeken: munka, biztonságos közlekedés, sportok.
– Fejleszti a vizuális differenciálást, a színek megkülönböztetését, kialakítja a háttér fogalmát.
– Szabálykövetésre, kivárásra szoktat, a szabályok betartásának fontosságára tanít.
A képes feladattáblák nehézségi sorrendben vannak számozva. Az elsőket könnyebb értelmezni, a későbbiek komolyabb intellektuális kihívást jelentenek. Minden gyermek a saját egyéni fejlettsége alapján fog megfelelni a kihívásoknak.
1. Családok szerte a világon. Ebben a játékban a képeken látható egy-egy gyermeket azonos etnikai csoportba tartozó családjával kell egyeztetni. A cél itt ugyanaz, mint az előző játékban, ugyanakkor a családhoz tartozás fontosságára is felhívjuk a figyelmet.
2. Szakmák és járművek. A munkaruhába beöltözött gyermekeket párosítjuk a hozzájuk illő járművel. Itt már beszélhetünk a gyermekeknek az esélyegyenlőség fontosságáról a társadalomban.
3. Hogyan viselkedjünk otthon. Azonos helyzetekben viselkedhet egy gyermek helyesen vagy helytelenül. A két viselkedésmód szerint párosítjuk a képeket. Jól ismert, gyakori élethelyzeteket választottunk illusztrációként, kérdezzünk rá, mit gondolnak a gyermekek a képen látható viselkedésről, miért tartjuk helyesnek az egyiket, miért rossz a másik, milyen következményei lehetnek a képen látható helytelen magatartásnak. Megkönnyíti a párosítást, hogy az összetartozó képek bal oldalán azonos színű félkör látható.
4. Házimunka. A képpárok egyikén egy nő végzi a munkát, a másikon egy férfi ugyanazt. Igyekezzünk tudatosítani a gyermekekben, hogy az otthoni munkát meg kell osztanunk egymás között, a férj segítsen a feleségének, és fordítva. A képeken lévő színes pöttyök segítenek a párosításban.
5. Játék és sport. A képeken kislányok és kisfiúk játszanak ugyanazzal a játékkal, vagy vesznek részt valamilyen sportban. Tudatosítsuk a gyermekekben, hogy természetes az, ha egy kislány szeret autókkal játszani, vagy egy kisfiú szívesen főzőcskézik vagy babázik.
6. Osztozkodni jó. Olyan élethelyzeteket választottunk, amelyek gyakran előfordulnak a gyermekek életében.
Beszélgessünk velük, kérdezzük meg, miért jó az, ha megosztjuk egymással azt, amink van, és ha beveszünk másokat is a játékba.
7. Együtt tevékenykedni jobb. A képpárok egyikén valamit egyedül csinál valaki, a kép párján pedig segítenek neki. Beszélgessünk arról a gyerekekkel, miért jobb és szórakoztatóbb együtt dolgozni, együtt tevékenykedni.
Olyan szituációk vannak a képeken, amiket már biztos átéltek a gyerekek, beszélhetnek saját élményeikről is.
8. Biztonságos közlekedés. Ezeken a képeken is azonos szituációk kerülnek egy párba, csak az egyik képen helyes, a másikon hibás viselkedésmódot látunk. Beszélgessünk a közlekedésről, a biztonságról, a felelősségünkről. Próbáljuk elmagyarázni a gyermekeknek, miért olyan fontos, hogy betartsuk a közlekedési szabályokat, és elkerüljük a baleseteket a városi közlekedésben.
Ajánlott 3-6 éveseknek