Az organikus érési zavar / éretlenség / sérülés főbb tünetei
Az idegrendszerben az érési folyamatok részben genetikusan kódoltak, másfelől a környezetből származó ingerek hatására indulnak meg. Normális esetben az érés egyet jelent azzal, hogy az adott gyermek életkorához és kortársaihoz képest kiegyenlített teljesítményt nyújt MOTOROS, PSZICHÉS-KOGNITÍV és SZOCIÁLIS területen egyaránt. Eltérő / lelassult / megkésett / stagnáló fejlődés esetén okként merülhet fel az idegrendszer eltérő szerkezete, sérült / másképpen működő kapcsolatrendszere.
Jellemző KORAI (0-3 éves kor között manifesztálódó) organikus tünetek, ekkortól adható diagnózisok:
Motoros:
– tartós táplálkozási / szopási nehézség
– eltérő izomtónus
– megkésett / eltérő mozgásfejlődés
– egyensúlyi gyengeség / zavar
– asszimetria a test két féloldalának használata között
– a csecsemőkori reflexek tartós fennmaradása
– kóros együttmozgások spontán jelentkezése
– a finommotorika késése / éretlensége
– a beszédmotorika beindulásának késése
– ICP
– motoros játékok hiánya, sztereotíp megjelenési formái
– a mozgásutánzás megjelenésének késése / eltérése / hiánya
Pszichés-kognitív:
– alvászavar
– az észlelési funkciók gyengesége / lassúsága
– a konstanciák kialakulásának késése / elmaradása
– a figyelem rövidsége, gyengesége
– beszédértési problémák
– kommunikációs igény kialakulásának késése / eltérése
– megkésett beszédfejlődés
– megkésett pszichomotoros fejlődés
– a szem-kéz koordináció hiánya, rövidsége
– ok-okozati gondolkozás megjelenésének késése
– szerepjáték megjelenésének hiánya
– a motiválhatóság eltérései
Szociális:
– nehéz megnyugtathatóság
– kötődés-zavarok (organikus oka is lehet)
– együttműködési készség csökkent / kiszámíthatatlan volta
– érzelmek megosztásának eltérése / hiánya
– irányíthatóság nehézsége
– tiltás meg nem értése / be nem tartása
– akaratos, öntörvényű viselkedés
– agresszió
– autoagresszió
– dührohamok
KISGYERMEKKORBAN (3-7 éves kor között) manifesztálódó organikus tünetek, ekkortól adható diagnózisok:
Motoros:
– a mozgáskoordináció gyengesége, pontatlan mozgáskivitelezés
– új mozgások tanulásának gyengesége, lassúsága
– erőadagolási problémák
– diszpraxia, apraxia
– a grafomotorika éretlensége
– akadályozott beszédfejlődés (beszédmotorika)
– hiperaktivitás (a mozgáskoordinációval kapcsolatos kontrollfunkciók gyengeségével együtt)
– tic
Pszichés-kognitív:
– mentális retardáció
– emlékezeti gyengeség
– információ-feldolgozási zavar
– az egyidejű többcsatornás figyelem és tevékenységszervezés képességének gyengesége
– figyelemzavar
– a belátáson / tapasztalaton álló gondolkozás megjelenésének késése
– az analógiás gondolkozás megjelenésének késése
– testvázlat, testlateralizáció, téri orientáció gyengesége
– diszlexia, diszkalkulia veszélyeztetettség
– szorongás, depresszió
– fóbiák
Szociális:
– nehezített beilleszkedési képesség
– nehezített szabályfelismerés
– a szabálykövetés kiszámíthatatlansága
– a leválások-kötődések dinamikájának eltérései
– a segítségadás elutasítása
– feladathelyzetekből való kiszállás
– a viselkedésszervezés során a kontrollfunkciók gyengesége (társas kapcsolatokban megmutatkozva)
– autizmus spektrum zavar
KISISKOLÁSKORBAN (7-10 éves kor között) manifesztálódó organikus tünetek, ekkortól adható diagnózisok:
Motoros:
– sportági alaptechnikák elsajátításának pontatlansága, lassúsága, nehézségei
Pszichés-kognitív:
– tanulási zavar (olvasás, írás, számolás)
– lassú, nehézkes tanulási tempó
Szociális:
– áldozat / bohóc / agresszor szerepek
ÁLTALÁNOS jellemző:
– a tünetek korai megjelenése, fennmaradása
– az életkor változásával és / vagy új körülmények (új közösség, iskolába lépés) hatására új tünetek jelenhetnek meg, ill. az eddig kevésbé zavaró tünetek felerősödhetnek
MIÉRT veszélyes az organikus éretlenség / érési zavar / sérülés?
– a gyermek az aktuálisan mozgósítható képességeivel rövidebb idejű, alacsonyabb minőségű teljesítményre / kooperációra képes, mint kortársai
– jellemzők az iskolai kudarcok, a kapcsolati, önértékelési problémák / zavarok
Célirányos vizsgálat és terápia nélkül rögzül az a szint, ahol a tünetek először jelentkeztek, s megfigyelhető bizonyos, az érett működést megakadályozó tünetek tartós fennmaradása is.
A BHRG (Budapesti Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika) Alapítvány szakemberei 1992 óta fejlesztenek olyan fél-12 éves gyerekeket, akiknek erre szükségük van, mert organikus éretlenségi tüneteik vannak. A végig irányított foglalkozásokon a mozgás mellett a részképességek és az alapvető kultúrtechnikák (számolás, írás, olvasás…) komplex fejlesztése és „játéktanítás” történik.
Leggyakoribb tünetek, diagnózisok:
– Megkésett pszichomotoros fejlődés
– Megkésett beszédfejlődés
– Hiperaktivitás, figyelemzavar
– Beilleszkedési nehézségek
– Részképesség gyengeség, tanulási problémák
– Mozgáskoordinációs nehézségek
– Izomtónus eloszlási zavar
– Önértékelési probléma, szorongás
– Autizmus spektrum zavar
– ICP
– Értelmi fogyatékosság
A budai és a pesti BHRG központban az alábbi fejlesztések vehetők igénybe:
Egyéni szenzomotoros fejlesztés (TSMT I.):
Célja: az idegrendszeri érési folyamatok, valamint az együttműködés beindítása, a gyors felzárkóztatás, a minél hamarabbi csoportba illesztés.
Kiscsoportos szenzomotoros fejlesztés (TSMT II.):
Célja a helyzetfelismerés és a problémamegoldó képességek fejlesztése, változatos mozgásélmények megtapasztalása, a kéreg alatti szabályozófunkciók további érlelése, a közösségbe való beilleszkedés, az irányíthatóság, valamint a mozgáskoordináció, a figyelem és az önkontroll fejlesztése.
Csoportos uszodai fejlesztések (HRG):
A HRG módszer 370 feladatának felhasználása segít a félős, koordinációs és egyensúlyi problémákkal küzdő, víziszonyos gyermekek vízhez szoktatásában és a kéreg alatti idegrendszeri funkciók további érésében. Mind az egyéni, mind a csoportos szárazföldi fejlesztés hatékony kiegészítője lehet. A kezdő csoportoknál a szülők aktív bevonásával történik a fejlesztés. Haladó csoportoknak tartásjavító (gyógyúszó) és úszóedzéseket is tartanak. Célja a kéreg alatti funkciók további érlelése, csoportba való beilleszkedés, irányíthatóság, mozgáskoordináció, egyensúlyérzék, figyelem, önkontroll fejlesztése, vízhez szoktatás.
Egyéni és kiscsoportos kognitív fejlesztés:
Célja a hiányosságok pótlása, sok fejlesztő eszköz alkalmazásával az iskolaérettséghez szükséges részképességek és kultúrtechnikák (olvasás, írás, számolás…) megalapozása. Diszlexia-prevenció, diszkalkulia-prevenció, grafomotoros fejlesztés.
Új szolgáltatások:
Diszkalkulia terápia
– az észlelés-érzékelés, a figyelem, az emlékezet, a gondolkodás és a beszéd, a nyelvi fejlettségi szint fejlesztése
– a saját testen, térben, síkban, időben való tájékozódás segítése
– alapvető matematikai fogalmak kialakítása
– a számfogalom kialakítása
– a szóbeli és írásbeli alapműveletek értelmezése, inverzitás felismertetése, ezek gyakoroltatása
– szöveges feladatok megoldása
– matematikai jelek, szimbólumok tartalmi azonosítása, logikai összefüggések megfogalmazása
– az alapvető mennyiségek tartalmi azonosítása az érzékelés segítségével
– a mértani alapfogalmak megismertetése
Tükörtábla-terápia
– diszlexiás, diszgráfiás tünetekkel rendelkezőknek
– gyenge vizuomotoros koordináció esetén
– keresztezett vagy kevert dominancia fennállásakor
– a két agyfélteke eltérő működésekor
– vizuális észlelési problémánál
– figyelemzavar esetén
Hallási Figyelemfejlesztő Tréning (AIT, Berard módszer)
Elvégzése javasolt
– diszlexia
– diszgráfia
– diszkalkulia
– hiperaktivitás
– autizmus
– beszédészlelési, beszédértési zavarok
– megkésett beszédfejlődés
– megkésett mozgásfejlődés
– egyensúlyzavarok esetén.
Forrás: www.bhrg.hu