Beszédfogyatékosság felnőttkorban
Soproni Pedagógiai és Logopédiai Napok
2011.
Krasznár Felicia
Fogyatékos –e a beszédfogyatékossággal
élő ember?
A válasz, és következményei
Kommunikációs akadályozottság [ a szociális kompetencia csökkenése [ izoláció [ az életminőség romlása
Feketéné Gacsó Mária
Kommunikációs akadályozottság
-Szóbeli ( verbális )
-Írásbeli (grafikus )
-Környezeti, személyi tényezők
-Gazdasági
-Társadalmi
-Etnikai
-Vallási
-Nemi
Támogató vagy hátráltató
2007. Egyenlő Esélyek Mindenki Számára Európai Év
Jogok :hívja fel a figyelmet az egyenlőségre, a diszkriminációellenességre, a halmozott megkülönböztetés problémájára
Képviselet az érintett csoportok bevonása a róluk szóló döntésekbe
Semmit sem róluk-nélkülük
Elismerés: a sokszínűség elismerése és népszerűsítése
Tiszteletbentartás: az összetartó társadalom hirdetése
ENSZ egyezmény a fogyatékos személyek jogairól
Magyarország ratifikálta 2007. július 20
Életbe lépett 2008. május 3-án
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács (OFT) ad hoc bizottságot hozott létre, hogy áttekintsék a hazai jogszabályi környezetet.
Cselekvési tervet javasolnak a kormány számára
Törvényi szabályozás az esélyegyenlőség biztosítására
Alkotmány
1998 évi XXVI. Törvény a fogyatékos emberek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról
2003 évi CXXV. Törvény az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról
Az esélyegyenlőség biztosítása, törvényi szabályozás
A törvényben biztosított jogegyenlőség megvalósulását az esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel segíti, többletjuttatásokat és kedvezményeket állapít meg.
ORSZÁGOS FOGYATÉKOSÜGYI TANÁCS
Képviselet
Törvények előkészítése
Hivatalok és a napi gyakorlat közelítése
Fogyatékossági csoportok
és reprezentációjuk
Nemzeti Egészségügyi Tanács
A Tanács szerepe a kormányzati egészségpolitika kialakításában
kezdeményező, javaslattevő, véleményező, tanácsadó.
Két terület áttekintése
Diszlexia, diszgráfia
Afázia
Közoktatási statisztika
Logopédiai ellátásban részesülők száma (OKM 2007)
Logopédiai ellátás: 73.342 fő
a teljes ellátás 4%-a
Diszlexia, diszgráfia: 9.282 fő
a létszám 0,51 %-a
az ellátottak 12,8 %-a
Közoktatás
-korábban felfedezett probléma
-kezelési megoldások
Felsőoktatás
-egyre nagyobb mértékben jelentkezik
-egyenlőre nem foglalkozik a problémával
Munkaerőpiac
-sajátosan „kezeli” a problémát
A közoktatásban felderített, és a fel nem derített diszlexiások egy része megjelenik a felsőoktatásban és el is végzi azt.
Innen a munkaerőpiacra kerülnek, ahol a sikert és a teljesítményt már más mércével mérik, más körülmények között kell teljesíteniük, leginkább egyedül.
Diszlexia és munkaerőpiac
Egyre többen lépnek ki a problémával a munkaerőpiacra.
A munkaerőpiac ezt a problémát nem kezeli.
A felvételi során nem derül ki, vagy másként értelmezik.
A munkavégzés során akadályokat jelent.
Megoldási javaslatok
A munkaerőpiaci szereplőknek mélyebben kellene foglalkozni a problémával
-megismerni (a problémát és mérni azt – HR),
-kezelni (kompetenciafejlesztés).
Megfelelő feladat az arra alkalmas egyénnek.
Az elektronikus eszközök alkalmazása
-a probléma felderítésében,
-a probléma kezelésében.
A felsőoktatás tapasztalatai
Törvényi háttér
-felmentés
-vizsgakönnyítés
Általában mit szoktak kérni
-eseti felmentések
-nem jelentik be, félnek a diszkriminációtól
Nyelv
-felmentés a diplomához (5 eset)
Zsigmond Király Főiskola 2009
Felmérés módszere
1800-nál több felmérő lap
-demográfiai adatok és 4 feladat
-önfelmérő teszt
-szövegértés
-szintaktikai hibakeresés
-szabad fogalmazás kézírással
Az önértékelés eredménye
Hogyan tovább?
A felmérés eredményei
Következtetések
Előnyben részesítés módjai
-szemléletbeli
– adminisztratív
-anyanyelvi, idegen nyelvi fejlesztés
Törvényi szabályozás
2001.CI törvény a felnőttképzésről
2005. CXXXIX. felsőoktatási törvény
– 44.§ , értelmező rend
79/2006, korm rend a felsőoktatási törvény végrehajtásáról
-18.§ Előnyben részesítés feltételei
-19.§ Igazolás módja
1993évi LXXIX Közoktatási törvény
– 30.§ 78 § értelmező rend.
A beszédfogyatékosság megállapítása
Többször módosítva
29/2002. rendelet
79/2006. végrehajtási utasítás
372/2007. decemberi kormányrendelet
79/2006. végrehajtási utasítás
19. § (1) A fogyatékossággal élő hallgató fogyatékosságának típusát és mértékét, annak végleges vagy időszakos voltát szakvéleménnyel igazolja.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szakvélemény kiadására
Igazságügyi szakértői vizsgálatok a logopédia területén
Új jogintézmény az oktatásügyben
Az igazságügyi szakértő személyében felelős a szakvéleményéért
Bírósági kirendelésre, vagy magánszemélyek megrendelése alapján készíti szakvéleményét, a jogszabályok betartásával, és a szakma szabályai szerint
Egyet nem értés esetén másik szakértő ismételt vizsgálatot végez
Igazságügyi szakértői vizsgálatok a logopédia területén
Törvényi szabályozás , és a megvalósítás
Vélemények erős ütközése
-érintettek
-logopédusok
-nyelvtanárok
-befogadó intézmények
Tapasztalataim
2004-2007 között 212 vizsgálatot végeztem el
Nemi arányok
-jóval több a nő
Életkori megoszlás
-18-50 év között, többségük 20-30 év között
A vizsgálatra jelentkezők megoszlása
-Iskolatípus szerint
-Felsőoktatás
-Esti-levelező középiskolai oktatás
-KRESZ vizsga
-Felvételi eljárás- többletpontok
Panasz
-Nyelvvizsga, nyelvtanulási nehézségek
-Olvasás, írás, helyesírási zavarok
-Matematika
-Olvashatatlan írás
-Szeretném tudni…….
Szubjektív tapasztalatok
-Életutak
-„katamnesztikus vizsgálat”
-„Elmondási rész”
-Logopédiai ellátás
-Megküzdési stratégiák
-A családi kapcsolatrendszer
Mitől indul meg a változás?
-Személyes motiváció
-Egyszerre megértettem azt, hogy ….
-Siker valamiben-pozitív önértékelés
-Valaki melléállt, és jól segített
-Megtanult másképp gondolkodni, tanulni
„Tisztelt Asszonyom!
A vizsgálat célja, vagyis számomra az utolsó lehetőség. Nyelvtanulási problémákkal küszködöm. Talán lehet azt mondani, ha az életem múlna rajt, akkor sem sikerülne nyelvizsgát szereznem A diplomám megszerzéséhez szükséges egy középfokú nyelvvizsga. Amíg nem rendelkezem vele, nem kapok oklevelet, és ha nincs oklevél nincs munkahej, és sorolhatnám….”
„Örömmel értesítem, hogy Attila TDK-dolgozatával országos 2. helyett szerzett a Szombathelyen megrendezett országos technika tantárgypedagógia TDK-konferencián.
Az Ön szakvéleménye birtokában augusztusban a meghirdetett testnevelés mesterképzésre felvételt nyert, 1 év alatt testnevelés tagozaton megszerezhette az egyetemi végzettséget, és a múlt héten jeles diplomával sikeres államvizsgát tett.
Ez a szakvélemény tette lehetővé, hogy Attila első és most már második diplomáját is megszerezhette.”
Afázia – Az Újrabeszélők Egyesülete 2010
…. van egy olyan betegség is, amit valahogy elfelejtenek. Mert azt már mindenki tudja, hogy aki vak, attól még mindent hall, és aki siket, attól még mindent lát – de mi történik azzal, aki vártalanul “Stroke”-t kap, és egyik pillanatról a másikra nem tud beszélni, írni és olvasni, de ettől még mindent lát és hall.
Az afázia nincs semmi összefüggésben a szellemi fogyatékossággal.
Az érintett személy felfogja az összefüggéseket, érzékeli a realitást és lényegében csak a beszéd, az írás vagy az olvasás képessége sérült.
Ez gyakran a „némák börtöne”, ami sok bánattal és szomorúsággal járt. Hiszen gondolkodik, ért és érez, csak azt mások felé nem tudja közölni.
Dallos Zsuzsanna
Afázia – Az Újrabeszélők Egyesülete, Budapest
Kovács Zoltánné
Aphasie-Stroke Alapítvány „a gyógyulásért”, Záhony.
Krasznár Felicia
Vezető logopédus
Gondoljanak arra, hogy az afáziás betegnek csak a beszédképessége sérült, és nem a gondolkozása és a tudása.
2006-ban 46 ezren kaptak otthoni ápolást, 1,1 millió vizit során. Egy beteg többször is a szolgálat gondozásába került.
A vizitek megoszlása:
– 63% szakápolás
– 30 % gyógytorna
– 7% fizioterápia
– 0,4 % logopédiai fejlesztés
(KSH stat.2008)